- Gamla gubbar på buss -

Hemma efter en "lång" skoldag. Helt ovan att vara såhär länge i skolan, men jag måste säga att dagens föreläsningar var jättebra! Vi hade 2*1,5 h statskunskap idag och vår lärare var asabra! Han fick mig att hänga med på ett jättebra sätt samtidigt som han inte var tråkig utan skojsade till saker och ting med sina små skämt hela tiden. Dessutom var det extra kul att lyssna på honom då han pratar riksvenska, hih:)! Tycker inte alls att det ska bli jobbigt att gå den kursen även om det är tre böcker att läsa sig igenom.

I bussen hem från skolan blev jag återien förbryllad över oss människor och hur vi beter oss mot varandra, sociologin kicks in:) Jag menar, då man åker buss sitter man tyst på sin plats och svänger knappt på huvudet så att man inte ska behöva möta blicken med någon. Jag tycker detta är skittråkigt, men så är det, gud förbjude liksom om man någon gång skulle prata med grannpassageraren! Men idag, bussens dörrar krånglade (igen) och chauffören fick inte fast dem hur hon än tryckte på knapparna. Plötsligt börjar damen bredvid mig jämra sig till mig om hur de har krånglat hela vägen från torget och att det antagligen är fel på trycket i dörrarna. Jag höll med, även om jag inte har en aning om vad hon snackade om för tryck och dörrspakar, och började fundera hur underligt det är att vi bara talar med varandra i sociala vardagliga sammanhang, om något speciellt händer. Mycket konstigt! Varför kunde man inte prata med den man sätter sig bredvid, eller ens bara hälsa på personen? Varför ska alla vara så tysta hela tiden? Mycket märkligt.. Fast på morgonen kunde alla vara tysta, eller inte alls åka buss, så skulle jag få morgonsura i bussen för mig själv...:)

Dessutom är jag förbryllad över huruvida man ska ge sin plats åt äldre på bussen, om bussen är full, eller om man inte ska det? Jag har alltid varit av den åsikten att om bussen är full och en gammal tant eller gubbe kommer in med käpp i handen, haltar eller bara är annars gammal, så stiger den yngre upp och låter den gamle sitta. Det konstiga är att varje gång jag erbjudit mig att stå och låta den gamle sitta, har denne kallt tackat nej! Senast idag erbjöd jag mig att stå istället för en gammal gubbe, men han sade att han lika bra kan stå även om han knappt hölls att stå på benen. Varför ville inte han sitta? Är sittandet för de äldre ett erkännande att de är gamla, eller vad är det frågan om? Jag blir så förbryllad..hur ska man bete sig? Har jag betett mig otrevligt? Sen gnäller dessutom många gamla på att de unga idag är så oförskämda! Jag menar, om någon erbjuder sin sittplats, ta den! Jiises...

Okej, nu ska jag sluta babbla här och gå ut och gå. Idag börjar Desperate igen, my monday is complete! Imorgon blir det asalång dag, skola från 8.30 till 15.00 och sen jobb från 15.30 till 21.30. Puh, nå, på onsdag får jag sova:)

Ha en skön kväll! À bientot!

Kommentarer
Postat av: mamma

Hejsvejs!

Erbjud du bara din bussplats.. jag är glad och stolt över dig!!Den gubbe som inte tar den, är antagligen blyg för sin ålder:) Och gå inte ensam ut o gå!!

2009-01-13 @ 14:42:21
Postat av: Anonym

Hejsvejs!

Erbjud du bara din bussplats.. jag är glad och stolt över dig!!Den gubbe som inte tar den, är antagligen blyg för sin ålder:) Och gå inte ensam ut o gå!!Krammamma

2009-01-13 @ 14:42:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0