- Den gode medborgaren -

Japp, det är jag det:) Har inom loppet av 10 minuter hjälpt två rådlösa människor. Den första i nöd kom fram till mig då jag stod i Siwan och funderade på vilken köttförpackning jag skulle inhandla. Det kom fram en liten tant till mig som frågade: " Anteeksi voisitko sanoa jos tämä juusto sisältää rasvaa?". Först tänkte jag bara: " Hur ska jag kunna veta det", men sedan slog det mig att det antagligen står på baksidan av osten, vilket gumman också informerade mig om då hon påpekade att texten var så liten så hon inte fick någon klarhet i osthalten:). Jag hjälpte henne och konstaterade att osten var "fet" och innehöll 30% fett. Hon var nöjd med mitt svar, tackade och gick ( hon fortsatte dock att prata om osten, eller, kanske med osten, är inte riktigt säker).

Den andra nödställda kom fram till mig då jag stod och väntade på grönt ljus. Jag hade öronen fulla med Maria Mena - All this time ,då jag såg att någon försökte prata med mig. Jag tog ur propparna och kvinnan frågade pånytt: " Tiedätkö missä on SPR:n toimisto?". Jag svarade helt spontant att jag just flyttat till Åbo och inte vet var det ligger, förrän det slog mig att jag åker förbi FRK - kontoret varje dag och att jag visst vet var det ligger! Röda korsets kontor finns på Kaskisgatan och jag förklarade åt henne att hon var på helt fel gata och att hon skulle svänga höger vid nästa korsning och sedan höger där det står "Kaskisgatan". Hon tackade och gick och jag cyklade hem otroligt belåten med mig själv och mina kunskaper:)!

För övrigt har jag lagat mat, spaghetti och köttfärssås. Inte så gott, men vad gör man då man koncentrerar sig på " Päivien viemää" mera än att bry sig om att krydda maten? Inte så mycket.

Idag är det måndag, det betyder att det kommer " Desperate housewives". Jag är inte så förtjust i att hela Wisteria Lane -  gänget har hoppat fem år framåt i tiden på en vecka, och jag har lite svårt att förstå att Susan och Mike inte är tillsammans mera, men kanske jag får mera klarhet idag.

Jag hatar att pojkvännen är på jobb till 20.00! Adjö!




Kommentarer
Postat av: mamma

Hejsvejs! Javisst, du är en riktig vardagshjälte eller vad det nu heter.. men visst var det roligt att läsa att du hjälpte ostgummman..Ha en bra dag!Kramamma

2008-11-04 @ 09:42:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0